Op weg naar succesvolle communicatie  
       | 
    ||||
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Zit het witte vierkant voor?  
 
 
 
 
 Gratis een Communicatieles 2 x per maand in uw mail?! 
 
 
 
 
 
 
 
  | 
        Wat communicatie is, daar meldt deze site van alles over. En dat het ingewikkeld is, maar toch ook weer niet. In het dagelijks leven gaat de communicatie heel vaak heel aardig. Tegelijk bakken we er geen hout van, want we slagen er niet in armoede, honger en oorlog uit te bannen. Een kwestie van schaarse middelen rechtvaardig verdelen? Van goede communicatie? Van gelijkwaardige communicatie? Het belang van gelijkwaardige communicatieSuccesvolle communicatie vraagt allereerst om gelijkwaardigheid. Als de ontvanger zich minder voelt dan de afzender, dan reageert de ontvanger al snel vijandig, negatief en agressief. Zie hiervoor: https://www.speechen.nl/gelijkwaardigheid-in-je-communicatie.htmSuccesvolle communicatie? Als je heel veel geld verdient, communiceer je dan succesvol? Als de mensen om je heen gelukkig worden, is dat een teken van succesvolle communicatie? Voor veel mensen is succesvolle communicatie het realiseren van een doelstelling, bijvoorbeeld een advertentie moet zoveel verkopen opleveren. Er wordt gedacht in termen van respons, gerealiseerde omzet, aantallen leads, kijkers, luisteraars of lezers. Een doelstelling is belangrijk. Zonder doelstelling valt er niets te meten. Doelstelling gehaald, de communicatie is succesvol. Korte of lange termijnDoel: honderd auto's verkopen in twee maanden.Deze doelstelling maakt van alles duidelijk, maar lang niet alles. Het lukt bijvoorbeeld altijd, als u de prijs blijft verlagen, tot de auto's op zijn. Op de langere termijn gaat dit echter fout. U kunt geen service meer leveren en bouwt onvoldoende vermogen op om een infrastructuur te onderhouden. Eenmalig succes, is dat de bedoeling? De communicatie moet 300 nieuwe klanten opleveren. Maar uiteraard niet ten koste van bestaande klanten. En hoe lang moeten die klanten blijven? Wat voor klanten? Kleine klanten zijn vaak alleen verliesposten, maar sommige worden grote klanten. Nieuwe klanten behouden is bovendien nog iets anders dan klanten binnenhalen. De doelstelling goed definiëren is noodzakelijk om het succes van de communicatie te kunnen beoordelen. Het spel wordt er wel ingewikkelder door. 23 succesfactoren en de Drie Grote C's
 Er valt namelijk iets wonderbaarlijks te melden over succesvolle communicatie. Ongeveer van het kaliber van de zon. De drie grote C's zijn Liefde, zorg en aandacht Het is al wel een beetje af te leiden uit de 23 succesfactoren. Liefde, zorg en aandacht zijn de echt belangrijke communicatiefactoren. Helemaal gratis. Het spreekwoord dat alleen de zon voor niets opgaat, is onzin. Liefde geven kost niets, behalve tijd. Zorg bieden en aandacht geven, je kunt het gratis leveren. Geen machines voor nodig, geen infrastructuur, alleen je eigen inzet. Doe het, en je hebt binnen de kortste keren succes! Met liefde, zorg en aandacht ontstaat een grote helderheid en schoonheid. Nog een stap verder is je aandacht onderbouwen met vriendelijke klanken. Probeert u maar, generaties monniken zijn u voorgegaan. Make me feel importantEen van mijn leraren (Rob Janssen) zei het prachtig. Wil je succes met je communicatie? vroeg hij ons. Ja, natuurlijk, antwoordden wij.‘Make me feel important’, zei hij en hield verder zijn mond. Make me feel important. Die me is de ander, de luisteraar, je klant, je publiek, je partner. Terug naar je / onze uitgangspunt(en). Wat is ook al weer succes in je communicatie? De Memen theorie voor waardevolle communicatie?Communicatie kan met grote reclamebudgetten worden geprobeerd. Het kan ook anders. Wanneer een idee, of een beeld, een tekst, een cultuuruiting, zo fascinerend goed is, dat mensen deze meme uit zichzelf overnemen en uitdragen, dan ontstaat er een olievlek werking. Wat ik nu heb gehoord, of gezien, dat is zo geweldig! Als de vonk naar de ontvanger overslaat, ontstaat spontaan een lopend vuurtje. Of niet. Het is een zichzelf permanent evaluerend mechanisme. Prachtige democratie. Goede memen, waar iedereen baat bij heeft, verspreiden zich razendsnel. Slechtere memen doven uit. Onder gewijzigde omstandigheden kunnen oude memen weer tot leven komen. Iemand leest een oud boek. Wat ik nu toch gelezen heb! En daar gaat het vuurtje weer.Deze mementheorie is onder andere door de evolutiebioloog Richard Dawkins uitgewerkt. Memetica als aanvulling op genetica. Ons inziens is dit de mooiste en misschien ook belangrijkste verspreidingswijze van cultuur, een prachtig communicatie-mechanisme. De naam meme is afgeleid van het Griekse woord voor imitatie, mimeme. Het idee wordt overgenomen, geïmiteerd. Lees meer >>> Viral marketing en hoaxen, 
		Virale marketing is het ervoor zorgen dat je boodschap via internet van de een aan de ander wordt doorgegeven. Dat kan snel gaan. Het is een meme wanneer het gaat om het vrijwillig doorsturen van links, foto's, filmpjes enzovoorts. Wel gaat het hier om bewust gemaakte pogingen tot een meme. Reclamebureaus proberen zo met een klein budget, zonder te adverteren, toch een groot bereik te halen. Ze maken iets bijzonders en zaaien het in de hoop dat het wordt opgepakt.  | 
      ![]()  | 
    ||
| © Schworks 2018 Toestemming voor gedeeltelijke overname van een tekst of illustratie kunt u aanvragen via een mail naar schworks.nl  |   Presenteren kunt u echt leren! Goed voor uw zelfvertrouwen, voor uw carričre én voor uw organisatie. Bestel nu het handboek 'Presenteren is een feest'.  | 
      |||